Valné zhromaždenie pozvánka

Lepidománia v Tihányiovskom kaštieli B.Bystrica

Lepidománia v Tihányiovskom kaštieli B.Bystrica

Banner Lepidomania

Dňa 4. februára 2024 v Tihányiovskom kaštieli v Banskej Bystrici, kde je zriadené prírodovedné pracovisko Stredoslovenského múzea, sa stretli odborníci na hmyz, ktorí sa venujú entomológii a to z rôznych kútov Slovenska. Prišli sa pozrieť na nevšednú výstavu, na ktorej bolo nielen čo obdivovať, ale aj sa niečo dozvedieť o najväčšom knižnom projekte všetkých čias. Po prvýkrát bolo vystavené kompletné dielo Veľké motýle sveta, ktoré postupne vychádzalo v prvej polovici XX. storočia a to v troch jazykových verziách: v nemeckom, anglickom a francúzskom jazyku.

Autormi výstavy boli Tomáš Kizek, Karol Kříž a Michal Zachar, kurátorkou Renáta Kapustová a realizátorom bolo Stredoslovenské múzeum v Banskej Bystrici.

Lepidomania úvodné privítanie.

Účastníkov na pôde Stredoslovenského múzea privítali a výstavou sprevádzali Renáta Kapustová a Tomáš Kizek.

 

Účastníci výstavy Lepidománia a odborného seminára dňa 4.februára 2024 pred Tihányiovským kaštieľom prírodovedného pracoviska Stredoslovenského múzea
Účastníci výstavy Lepidománia a odborného seminára dňa 4. februára 2024 pred Tihányiovským kaštieľom prírodovedného pracoviska Stredoslovenského múzea
1.rad (zľava do prava): Vladimír Hemala, Ondrej Šauša, Ján Kováč, Michal Zachar, Daniel Široň
2. rad: Vladimír Turičík, Peter Muránsky, Martin Vecko, Martin Kšiňan, Matej Galko, Karol Šoltís, Martin Jagelka, Milada Holecová, Renata Kapustová
3. rad: Tomáš Kizek, Ján Černecký, Karol Likavec, Ján Rybár, Miloš Machálik, Jaroslav Kišš, Ivan Richter, Juraj Matejka, Pavel Tuček, Gustáv Virág, James Conrad Riepl, ??, Miroslav Kupec, Karol Kříž, František Belko, Zdenko Tokár.

Lepidomania - Seitzove dielo

Veru nie je známe, že by dielo Seitzovo niekedy bolo vystavené celé. V rámci predajných akcií antikvariátov príležitostne bývajú vystavené maximálne komplety niektorej z jazykových verzií, alebo len jednotlivé diely.

Lepidomania - nad Seitzovym dielom

Toto dielo sa preslávilo nielen vďaka obrovskému rozsahu spracovaných motýľov, ale najmä ilustráciami motýľov v ich životnej veľkosti. Nebolo možné vystaviť všetky chromo-litografické tabule s vyobrazenými motýľmi. Aby to bolo možné, potrebná by bola jedna obrovská výstavná hala. Preto bolo nutné urobiť reprezentatívny výber tak, aby obsahoval druhy z rôznych čeľadí a rôznych zoogeografických oblastí sveta.

Thyssania agrippina.
Ukážky boli doplnené zhodnými druhmi vypreparovaných exemplárov tak, aby bolo možné porovnať vernosť kresieb so skutočnosťou. Jedinečnosť výstavy spočívalo v tom, že návštevníci sa dozvedeli niečo o motýľoch, ale aj o histórii a spôsobe prevádzkovania kameňotlače (lithografie). Najprv bolo potrebné vyhotoviť dokonalú rytinu budúceho motýľa, pričom každú farbu bolo potrebné nanášať samostatne s úžasnou presnosťou. Jej vysokú kvalitu vo výslednom prevedení súčasná digitálna tlač nedosahuje. Prečo? Farebné odtiene s kovovým odleskom umožnili verne zobraziť aj tie druhy, ktoré majú v určitom uhle pohľadu na oslňujúcich krídlach ligotavé šupinky.
Crysiridia ripheus
Jeden z najkrajších motýľov sveta – uránia madagaskarská sa na obrázku leskne rovnako ako tá skutočná vypreparovaná v ráme. Ak by ste si obrázok pozreli lupou, nie je rastrovaný. Vo všetkom tom mala chromolitografická tlač prestíž pred tou súčasnou – digitálnou. Bolo to kresličské a tlačiarenské majstrovstvo, ktoré vyvrcholilo v prvej polovici 20.storočia, keď sa tvorilo aj toto dielo.

Lepidomania - účastníci počas akcie.

No, žiaľ, bolo to aj o tom, že dielo po úmrtí editora Seitza, aj napriek vynaloženému úsiliu vydavateľa Alfreda Kermena po druhej svetovej vojne, zostalo nedokončené. Hoci k palearktickým makrolepidopterám boli vydané aj suplementy, v ostatných biómoch sveta zostali najmä piadivky, ale aj mory na tú dobu poznania nedokončené.

Lepidománia - Tomáš KizekLepidománia - Karol Kříž

 

 

 

 

 

 

 

 

Adalbert SeitzAutorksý kolektív Adalberta Seitza

 

 

 

 

 

 

 

Lapidománia - prednášajúci Matúš Šoltýs Lepidománia - prednášajúci Matúš Šoltýs

 

 

 

 

 

 

V rámci výstavy sa uskutočnil odborný seminár; úvodné prednášky súviseli priamo s prácou Adalberta Seitza (T. Kizek) a o osobnostiach jeho autorského kolektívu (K. Kříž), ale tiež o chemickej analýze použitých farieb pri kameňotlači (M. Šoltís).

 

 

 

 

 

 

Ku kameňotlači sme sa ešte raz vrátili, tentokrát o postupnosti nanášania farieb vďaka zachovaným predlohám Zoufalových kresieb. Ten nám neskôr okomentovala kurátorka výstavy R. Kapustová a okrem toho bol k dispozícii pripravený filmový zostrih postupu.

Neboli opomenutí ani ďalší velikáni ilustrátorov v rámci bývalého Československa. Hlavný autor výstavy tu spolupracoval aj so Slovenskou národnou galériou a so Stredoslovenskou galériou, ktoré umožnili vystavenie kresieb národného umelca Maxa Švabinského.

Objav počas prípravy výstavy

A čo ten malý spoločný prvok – akýsi emblémik na chrbte každého zväzku knihy? Už počas realizácie výstavy bolo čírou náhodou zistené, že nejde o zmenšeného vidlochvosta, ale o skutočnú a tú istú veľkosť drobného motýlika, ako na kolorovanej tabuli podľa spoločnej rytiny druhu s vedeckým pomenovaním Himantopterus zaida.

 

 

 

 

 

 

Nechýbali ani interktívne hry pre deti, ktoré predstavila kurátorka výstavy – Renáta Kapustová.

Miestnosť pre deti oživila aj veľká maketa jasoňa červenookého od hlavného autora výstavy.

Popoludní sa uskutočnil zaujímavý blok prezentácií na rôzne témy.

Na spoločnej fotografi v úvode chýbala Ľudka Černecká hoci, ako vidíte, na prednáškach bola a aj nám povedala všeličo o pavúkoch. To, že pavúky nie sú hmyz, nevadí. Však ho do siete lovia ako my lepidomaniaci a aby prežili, musia byť oveľa rafinovanejší.

Takže v ďalšom bloku prezentácií to boli rôzne zaujímavé témy o cestovateľských zážitkoch počas dobrodružných výprav za hmyzom na Balkáne (M. Holecová), v Kazachstane (M. Machálik), a o parazitoidoch pavúkov (Ľ. Cernecká). Vyvrcholením podujatia bola filmová ukážka o našich druhoch motýľov od Martina Jagelku. Bol to pre nás zážitok pred premiérou v RTVS.

 

 

 

 

 

 

O preparované pestrofarebné exempláre motýľov sa v prvom rade postaral tretí autor výstavy – Michal Zachar, ktorého zbierky za palearkt láskavo doplnil Ivan Richter. Ďalšie ukážky preparovaných motýľov pochádzali z depozitáru Stredoslovenského múzea, konkrétne zo zbierky Roberta Lačíka.

 

Niektorí z nás sme sa videli po veľmi dlhej dobe, no s niektorými po prvýkrát. Tak to bolo aj o tom..

Úplne na záver bola voľná diskusia. Účastníci sa zhodli na tom, že po dlhšej dobe to bola vydarená akcia v srdečnej atmosfére. A spoločne sa tiež zhodli, že by bolo dobré oživiť a obnoviť členskú základňu Slovenskej entomologickej spoločnosti. Padlo niekoľko návrhov. Zhoda bola v personálnom obsadení nového vedenia spoločnosti, ideálne mladými ľuďmi s organizačnými, jazykovými a počítačovými schopnosťami, a tak dopriať a ponechať zaslúžený priestor starším členom na zhodnotenie už nadobudnutých odborných skúseností.

Banner Lepidomania

Ďalšie informácie k výstave nájdete na:

Výstava Lepidománia približuje svet motýľov. Navštíviť ju môžete v Tihányiovskom kaštieli – Podcast BB FM rádio – rozhovory a reportáže – Slovenské podcasty

Lepidománia nie je obyčajná výstava motýľov, je to prezentácia gigantického diela Adalberta Seitza Veľké motýle sveta

Motýle mali cenu zlata. Chytali ich aj väzni… S entomológom Tomášom Kizekom o unikátnom diele Veľké motýle sveta

Lepidománia profesora Adalberta Seitza v Tihányiovskom kaštieli

TS_Lepidomania.pdf

O 12 dní neskôr sa na výstavu prišli pozrieť aj pracovníci Slovenského národného múzea a popri tom študovať zbierky v depozitári. Druhý zľava je Vlado Janský, štvrtý je Jano Kautman a úplne vpravo je Vašo Kautman. Hoci sa na motýle nešpecializujú, výstava ich nadchla a prejavili o ňu záujem. Tak snáď sa ju podarí niekedy zopakovať vo väčšom rozsahu a vo väčších priestoroch aj v našom hlavnom meste.

Ostáva už len dodať, že z pohľadu návštevnosti bola Lepidománia vyhodnotená ako najúspešnejšia výstava za rok 2024. Počas dvoch mesiacov si ju prišlo pozrieť cez 2000 návštevníkov. Na svoje si prišli odborníci na motýle, umelci, tlačiari, módni návrhári, obchodníci – antikvaristi, ale aj žiaci, pre ktorých boli pripravené rôzne zážitkové vzdelávacie aktivity. Veľká vďaka patrí všetkým, ktorí výstavu podporili na priloženom letáku, hlavne pracovníkom Stredoslovenského múzea.